Siirry päänavigointiin Siirry navigaatioon Siirry sisältöön Siirry alatunnisteeseen
Ihon aika -lehden vuoden 2020 kannet viuhkassa.
19.02.
2021

Ihon ajan lukijatutkimus: Tieto tuo turvaa

Ihon aika -lehden lukijat ovat tyytyväisiä lehteen. Jutut luetaan tarkasti ja sisältö koetaan hyödylliseksi, käy ilmi Ihon aika -lehden ja Aikakausmedian yhteisestä lukija- ja huomioarvotutkimuksesta.

Ihon ajan lukijatutkimuksen vastaajista 85 prosenttia koki lehden itselleen tärkeäksi ja 90 prosenttia lukijoista ilmoitti lukevansa jokaisen lehden numeron. Vertailuaineiston ammatti- ja järjestölehdissä jokaisen numeron lukee 80 prosenttia vastaajista.

Lehteä arvioitiin muun muassa näin: En tunne olevani yksin. Tieto tuo
turvaa. Ammattitaidolla toimitettu lehti. Hyvä sisältö ja taitto. Faktatietoa mielenkiintoisella tavalla kerrottuna. Lehdestä saa enemmän tietoa kuin lääkäreiltä. Luen mieluummin lehdet netissä.

Lukijoiden kouluarvosana lehdelle oli 8,5. Vastaajista 87 prosenttia koki, että lehti on vaikuttanut myönteisesti heidän käsitykseensä Psoriasisliitosta.
– Olemme Psoriasisliitossa iloisia siitä, että Ihon aika -lehti koetaan näin tärkeäksi ja sen sisältöön ollaan tyytyväisiä, toteaa Psoriasisliiton toiminnanjohtaja Sonja Bäckman.

Työelämäjuttu kiinnosti

Numeron 4/20 kiinnostavimmaksi jutuksi valikoitui Psoriasisliiton ja kolmen muun järjestön yhteistä työelämäselvitystä käsittelevä artikkeli Työelämään kaivataan lisää tietoa psoriasiksesta. Moni koki  aiheen henkilökohtaisesti tärkeäksi, ja toivoi, että työpaikoille saataisiin lisää tietoa psoriasiksesta ja muista pitkäaikaissairauksista.

Tutkituille jutuille annettu kouluarvosanojen keskiarvo oli 8,7, kun se vertailuaineistossa on 8,5. Lehden ulkoasu puolestaan sai arvosanan 8,6.

Lisää juttuja kaivattiin erityisesti psoriasiksen liitännäissairauksista ja nivelpsoriasiksesta. Tähän toiveeseen pystymme  vastaamaan nopeasti, sillä numeron 2/21 teema on nivelpsoriasis, numeron 4/21 liitännäissairaudet.

Näköislehti printin rinnalle

Yli puolet lukisi jatkossakin lehtensä mieluiten painettuna, 38 prosenttia puolestaan totesi, että täydentävää tietoa on hyvä saada sähköisessä muodossa. Tänä vuonna aloitamme käytännön, että painetun Ihon aika -lehden ilmestyessä edellinen numero ilmestyy näköislehtenä verkossa.

– Tällä haluamme taata sen, että paperilehti on jatkossakin tärkeä jäsenetu, mutta tietoa on tarjolla myös niille, jotka hakevat sen mieluummin verkosta, Sonja Bäckman sanoo.

Kyselyssä selvitettiin myös Ihon ajan mainosten huomioarvoa. Lehdessä julkaistuihin mainoksiin suhtaudutaan pääsääntöisesti myönteisesti ja mainoksiin oli tutustuttu tarkemmin kuin  vertailuaineistossa.

– Lehden tekijät voivat olla iloisia tuloksista. Juttuja luettiin keskimääräistä tarkemmin ja tutkitut mainokset saivat aikaan kokeiluhalukkuutta ja harkintaa keskimääräistä enemmän, toteaa Jukka Helske tutkimuksen toteuttaneesta JHelske Researchistä.

Kyselyssä tutkittiin numeroa 4/20 ja siihen saatiin 867 vastausta. Lämmin kiitos kaikille vastaajille!

Teksti on julkaistu Ihon aika -lehden numerossa 1/2021. Jos et vielä saa lehteä, tee tilaus täällä tai liity jäseneksi, niin saat lehden jäsenetuna.