05.11.

Johda itseäsi kohti hyvinvointia

Hyvinvointi – mitä se on? Onko se sitä, että ei ole sairas? Vai voiko olla hyvinvoiva sairas? Tai onko se sitä, että on kovin tehokas ja reipas, eikä oikeastaan koskaan väsynyt?

Hyvinvoinnista on tullut uusi suorittamisen muoto. Jotta täytät hyvinvoivan ihmisen kriteerit, päiväsi ovat puuhakkaita ja työteliäitä, kotisi siisti ja puhdas ja itse olet virkeä, iloinen ja kaunis. Naistenlehtien terveyspalstoja selaillessa on vaikea päättää, mikä oikeastaan on se juuri minulle sopiva tie hyvinvointiin ja terveyteen. Pitää syödä terveellisesti tietenkin; paljon marjoja ja kuituja ja oikeanlaista rasvaa sekä varoa syömästä terveyttä uhkaavia tuotteita. Suola on hyväksi, jos se on vaaleanpunaista ja suoraan Himalajalta.Nukkua pitää vähintään seitsemän tuntia, mutta pitää varoa, ettei nuku yli yhdeksää tuntia – se on vaarallista!

Omilla valinnoilla on suuri vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin, mutta uusien tapojen oppiminen ja niiden sisäistäminen osaksi omaa arkea vie aikaa. Hyvinvointiin ei ole oikotietä; se edellyttää itsensä kuulemista ja oman itsensä johtamista.

Aurinkopainotteisilla sopeutumisvalmennuskursseilla keskustelemme psoriasiksen perushoitamisen lisäksi monista muista hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Kurssilla aika on puolellamme: kahden viikon aikana voimme rauhassa pohtia sitä, mistä palikoista elämämme rakentuu ja minkälaisiin muutoksiin olemme motivoituneita. On tärkeä tiedostaa, mistä omaa terveyttä ylläpitävä kivijalka koostuu. Toisaalta on hyvä hahmottaa myös omat kehittämiskohteet. Kursseilla olemme huomanneet, että ryhmässä vertaistuellisesti keskustellen voi moniin asioihin saada hyviä vinkkejä tai aivan uuden näkökulman, joka auttaa uuden oppimisessa, itsensä johtamisessa ja omien rajojen asettamisessa.

On tärkeä tiedostaa, mistä omaa terveyttä ylläpitävä kivijalka koostuu.

Vaikka palaset olisivat elämässä ihan kohdillaan, niiden tarkempi tarkastelu voi paljastaa, että osien suhde ei välttämättä olekaan oikea. Vuorokaudessamme kun on vain se 24 tuntia ja siihen pitäisi mahtua työ, perhe, vapaa-aika ja harrastukset sekä lepo ja nukkuminen. Vaikka olisi kuinka tehokas, tämän enempää tunteja emme päiväämme saa. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos jokin asia vie meiltä liikaa energiaa, toisille asioille ei jää riittävästi aikaa ja seurauksena saattaa olla uupumus. Jokainen meistä tasapainoilee jaksamisen, uudistumisen ja tehokkuuden välillä.

Joskus hyvä draivi terveellisissä elämäntavoissa pysähtyy tulehdukselliseen perussairauteen, joka voi yllättää vaikka kesken liikunnan. On vaikea hyväksyä, että kivut estävät liikkumisen, jos mieli kulkee toista rataa. Kipujen sietämisen lisäksi voi joutua selittelemään toisille tekemättömyyttään, joka helposti tulkitaan laiskuudeksi tai viitsimättömyydeksi.

On tärkeää oppia hallitsemaan omaa sisäistä puhettaan, joka voi toisinaan olla hyvinkin ankaraa. Siksi välillä on hyvä pohtia, millainen johtaja on itselleen. Lempeä ja ymmärtäväinen, vai ankara ja sättivä? Hyvän johtajan alaisuudessa on hyvä olla. Hyvä johtaja arvostaa vahvuuksia ja osaa antaa myös kriittistä, mutta rakentavaa palautetta. Palaute on muutoksen ja oppimisen olennainen osa; ilman sitä on vaikea oppia uutta. Annetaan siis tänään hyvää ja rakentavaa palautetta – niin itsellemme kuin toisillemmekin.

Sanna Hassinen työskentelee Psoriasisliitossa kuntoutussuunnittelijana ja vastaa liiton aurinkopainotteisesta sopeutumisvalmennuksesta.

Haku kevään 2019 aurinkopainotteisen sopeutumisvalmennuksen kursseille on parhaillaan käynnissä. Katso lisätiedot ja hae nyt!

Kuva: Pexels.com