06.07.

Psoriasisliitto SuomiAreenassa: Aurinko – ihon ystävä vai vihollinen?

Tiedote 6.7.2018

Kesällä moni haluaa väriä pintaan, mutta kannattaako se? Auringonvalo auttaa usein ihosairauksista kärsiviä, mutta liiallinen auringossa oleilu voi kostautua myöhemmin. Psoriasisliitto on mukana Porin SuomiAreenassa 16.-18.7. teemalla ”Nautitaan auringosta turvallisesti”. Asiantuntijamme, Psorilinjan sairaanhoitaja Kristiina Rautio vastaa neljään auringonvaloa koskevaan väitteiseen.

Tarvitsemme aurinkoa D-vitamiinin saannin turvaamiseksi

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää mm. luuston ja hampaiden terveydelle. Auringonvalon vaikutuksesta ihossa syntyy D-vitamiinia. Auringonvaloa tarvitaan kuitenkin D-vitamiinin muodostuksen käynnistämiseksi niin vähän, ettei aurinkoa tarvitse sen vuoksi erityisesti ”ottaa”. Kesällä jo noin 15 minuutin aikana käsivarsille saatu auringonvalo riittää ylläpitämään elimistön D-vitamiinitasoa. Toisaalta D-vitamiinivarastot tyhjenevät jo alkusyksystä huolimatta siitä, miten kauan auringossa on kesällä oleillut.

Rusketus on terveen ihon merkki

Ruskettuminen kertoo itse asiassa ihon pyrkimyksestä suojautua auringon haitallisen UV-säteilyn vahingollisilta vaikutuksilta. Rusketus suojaa kuitenkin ihoa vain osittain. Liiallinen auringossa oleilu aiheuttaa vähitellen ihovaurioita ja mm. kiihdyttää ihon vanhenemista.

Auringonvalo parantaa ihosairauksia

Aurinko ei paranna kroonisia ihosairauksia, mutta esimerkiksi psoriasisihottuma yleensä lievittyy auringossa, koska UV-säteily lievittää tulehdusta ihossa.

Toistuva UV-säteilyn liiallinen määrä ja palaminen altistavat erilaisille ihosyöville ja niiden esiasteille. Iho muistaa elinaikana kertyneen UV-säteilyn määrän. Lasten ja nuorten ihon suojaaminen toistuvilta palamisilta voi vähentää aikuisiän ihosyöpäriskiä.

Auringonsuojavoide riittää suojaksi säässä kuin säässä

Paras tapa välttää liiallista auringonvaloa, on pysyä poissa auringosta keskellä päivää, Suomessa klo 11-15. Jos tämä ei ole mahdollista, kannattaa iho suojata peittävillä vaatteilla.

Jos kaikkia ihoalueita ei pysty suojaamaan vaatteilla, on syytä käyttää suojavoidetta. Aurinkovoiteessa tulee olla sekä UVB- että UVA-suoja. UVB-suoja ilmoitetaan suojakertoimena (SPF), jonka tulisi olla vähintään 30.  Iholtaan herkästi palavien kannattaa valita auringonsuojavoide, jossa on korkea 50+ suojakerroin. Lähes poikkeuksetta suojavoidetta levitetään yleensä liian ohuelti. Suojavoide suojaa vain, jos sitä levitetään reilu, näkyvä kerros.

Psoriasisliitto SuomiAreenassa:

Torivartti maanantaina 16.7. klo 11-11.20, MTV-lavalla. Psoriasisliiton varapuheenjohtaja Piia Astila haastattelee Psorilinjan sairaanhoitajaa Kristiina Rautiota ja kuntoutussuunnittelija Sanna Hassista.  Asiaa auringosta, psorista sekä luomista ja muista ihomuutoksista. Mukana myös porilaisen Sun Tanssistudion tanssijat.

Kansalaistori, Psoriasisliitto paikalla nro 44a, avoinna maanantaina 16.7. klo 9-17, ti-ke 17.-18.7. klo 10-17. Psorilinjan sairaanhoitaja tarkistaa luomia päivittäin klo 10-12 ja klo 14-16.

Seuraa meitä myös somessa: #PsorigoesPori

Psoriasisliiton Turvallisesti aurinkoon -esite

Lisätiedot:

Psorilinjan sairaanhoitaja Kristiina Rautio, Psoriasisliitto
p. 040 5794 254, kristiina.rautio@psori.fi

Kuntoutussuunnittelija Sanna Hassinen, Psoriasisliitto
p. 040 9052 659, sanna.hassinen@psori.fi

Psoriasisliiton varapuheenjohtaja Piia Astila
p. 050 3769 748, piia.astila@gmail.com

Viestintäpäällikkö Susanna Kaaja, Psoriasisliitto
p. 050 325 2072, susanna.kaaja@psori.fi