Näin otat puheeksi

Yksikin oikea-aikainen puheeksiotto voi olla jollekin käänteentekevä teko kohti hyvinvointia. Tältä sivulta löydät vinkkejä, joilla pääset alkuun!

Kaikki me tarvitsemme joskus apua ja meistä jokainen voi sitä myös antaa. Terveydenhuollon ammattilaisten ja järjestöjen lisäksi tarvitaan myös muita puheeksiottajia, rinnalla kulkijoita, läheisiä ja vertaisia. Niitä olemme me kaikki.

Huolten puheeksiotto on taito, joka jokaisen ihmisten parissa töitä tekevän on tärkeää hallita. Taitoa voi tarvita tilanteissa tuttujen tai tuntemattomien ihmisten kanssa, ja huolenaiheen tunnistamista, tunnustamista ja sen selvittämistä voi opetella aivan kuten muitakin taitoja.

Muutama vinkki puheeksiottoon:

  • Voi olla helpompi jutella ensin jostain muusta ja ottaa vasta sitten huoli puheeksi.
  • Kysy vointia tai kuulumisia, vaikka kysymällä ”Mitä kuuluu?”
  • Älä painosta puhumaan, vaan palaa myöhemmin asiaan.
  • Muista tilanteen luottamuksellisuus ja yksityisyyden kunnioitus.

Miten puhua?

  • Kuuntele keskeyttämättä.
  • Varmista, että olet ymmärtänyt oikein: ”Mitä tarkoitat, kun sanot että…?”.
  • Kokoa keskustelun pääasiat yhteen ”Kerroit, että…”.
  • Hyväksy ja kunnioita toisen kertomaa, älä tulkitse tai syyllistä.
  • Osoita myötätuntoa.
  • Pyri olemaan realistinen ja myönteinen.
  • Pyri kestämään hiljaisuutta ja ole kärsivällinen.
  • Anna toivoa ja kannusta.
  • Ole myötätuntoinen ja ystävällinen myös itseäsi kohtaan.

Mitä seuraavaksi?

  • Kysy, voisiko asiaa miettiä yhdessä?
  • Tarjoa apuasi tiedon tai ammatillisen avun hankkimisessa, esimerkiksi etsimällä tietoa nettisivuilta.
  • Kulje mahdollisuuksien salliessa rinnalla.

Lähde: Terveydeksi-hankkeen Ota huoli puheeksi ja opasta palveluihin -opas (Työttömien Keskusjärjestö ry ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 2019)

Tulosta sivuiltamme Psori mielessä? -kortti ja ota sen avulla puheeksi psorin yhteys mieleen esimerkiksi terveydenhuollon vastaantololla.