Siirry päänavigointiin Siirry navigaatioon Siirry sisältöön Siirry alatunnisteeseen Siirry sivuvalikkoon
Maailman psoriasispäivän kampanjakasvot

Terveelliset elintavat hellivät mieltä

Psoriasista sairastavan kannattaa satsata myös mielen hyvinvointiin. Keinot ovat samat kuin muillakin. 

Eläminen kroonisen, fyysisen sairauden kanssa voi aiheuttaa unettomuutta, stressiä, uupumusta ja pahimmillaan esimerkiksi masennusta. Lue lisää Terveelliset elintavat kuitenkin vähentävät psoriasista sairastavan riskiä sairastua muihin vakaviin sairauksiin, kuten masennukseen. Tärkeää on muun muassa uni- ja vuorokausirytmin pitäminen säännöllisenä sekä liikkuminen säännöllisesti sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Myös ruokavalioon on hyvä kiinnittää huomiota.

Jos psyykkinen kuormitus kasvaa ja ajatukset pyörivät pelkän sairauden ympärillä, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Mitä aikaisemmin masennuksen tai ahdistuksen hoito saadaan aloitettua, sitä nopeammin siitä yleensä myös toipuu. Tarjolla on monenlaista tukea: muun muassa keskusteluapua, vuorovaikutteista tai verkossa tapahtuvaa psykoterapiaa sekä lääkehoitoa. Unohtaa ei sovi myöskään vertaistukea, jota tarjoavat muun muassa psoriasisyhdistykset.

Keinoja stressinhallintaan

  • Syö säännöllisesti.
  • Nuku ja lepää riittävästi.
  • Liiku säännöllisesti.
  • Ole jouten välillä.
  • Pidä pieniä taukoja päivän mittaan, vaihda asentoa ja liiku.
  • Käytä nautintoaineita vain kohtuullisesti.
  • Hae tukea perheeltä, ystäviltä, tuttavilta, työtovereilta ja harrastuskavereilta.
  • Hemmottele itseäsi.
  • Ole jämäkkä ja pidä huoli rajoistasi.
  • Virkistäydy, hulluttele, käytä luovuuttasi.
  • Puhu tunteistasi.
  • Vaali itsellesi merkityksellisiä asioita.
    MIELI Suomen Mielenterveys ry

Miten herkkä olet stressille? Tee testi Mieli ry:n sivuilla.

Lue psykologi Terhi Runsion yhdeksän kohdan lista mielen hyvinvoinnin huoltamiseen.