26.09.

Törsää 6 senttiä

Aina välillä tulee puhelu tai sähköposti henkilöltä, joka haluaa tietää tarkemmin Psoriasisliiton toiminnasta ja palveluista. Melko usein soittajat myös tiedustelevat, tarvitseeko osanottajan olla psoriasisyhdistyksen jäsen.

Lyhyt vastaus on, ettei tarvitse olla jäsen ottaakseen osaa Psoriasisliiton ja -yhdistyksien toimintaan. Pelkästään käynnissä olevan sote-uudistuksen takia jokaisen psoriaatikon kuitenkin kannattaa kysyä itseltään, törsäisikö kuusi senttiä päivässä psoriasisyhdistyksen jäsenyyteen ja etujensa valvontaan. Mikäli kaikki ryhtyvät vapaamatkustajiksi, ei kohta ole psoriaatikkojen palveluiden puolustajia. On myös hyvä muistaa, vaikkei nyt palveluita kaipaisikaan, voi tulla aika jolloin tarvitsee kuntoutusta niveloireisiin tai hoitoa liitännäissairauteen.

Jäsenmaksu on 22 euroa vuodessa, eli 6,03 senttiä vuorokaudessa. 15–30-vuotiailta maksu on vain 10 euroa. Jäsenyys maksaa siis yhden halvan teatterilipun verran. Hintaa voi suhteuttaa vaikka kuntosalijäsenyyteen, joka halvimmillaankin maksaa 260 euroa vuodessa. (Kuluttajaliitto 2016).

Potilasjärjestön jäsenyydestä on tullut entistä enemmän kannanotto ja tuen ilmaus, jotta työntekijät ja lukuisat vapaaehtoiset voivat tehdä yhteiskunnallista vaikuttamista. Näin psoriaatikkojen hyväksi tehtävä työ mahdollistuu ja heidän näkökulmansa saadaan esille julkisuudessa ja päättäjien pöydissä. Suurempi joukko myös kasvattaa sanoman painoarvoa.

Konkreettista hyötyä jäsen saa Ihonaika-lehdestä. Lehdestä saa tietoa psoriasiksesta ja sen hoidosta. Lisäksi saa infoa tulevista yleisötilaisuuksista, jäsenkoulutuksista ja kuntoutuskursseista. Eniten jäsenyydestä toki hyötyvät he, jotka osallistuvat paikallisen psoriasisyhdistyksen toimintaan, retkiin ja kerhoihin.

Kansanterveysjärjestöjen tekemä työ on kantanut hedelmää ja monet nykyisistä sosiaali- ja terveystoimen tehtävistä ovat järjestöjen alulle panemia. Suomalaiset terveyspalvelut kestävät vertailun lähes minkä tahansa maan kanssa. Tilanne on siis monelta osin hyvä, mutta sen jatkumisen takaamiseksi edunvalvontaa tarvitaan edelleen. Näyttää siltä, että tulevina vuosina potilaiden on entistä enemmän opeteltava kuluttajan rooli ja osattava pitää oikeuksistaan huolta. Apua ja tukea saa omasta potilasjärjestöstä.

Voit lukea lisää jäsenyydestä täältä