Siirry päänavigointiin Siirry navigaatioon Siirry sisältöön Siirry alatunnisteeseen
Ihon aika -lehden keltavalkoinen logo, sen takana pojan hymyilevät kasvot.
04.12.

TIEDOTE: Psoriasis voi vaikuttaa työhön eri tavoin

Tuoreen selvityksen mukaan psoriasiksen vaikutus työhön jakautuu voimakkaasti: 42 prosentilla psoriasista sairastavista sairaus haittaa työntekoa vähintään viikoittain, yhtä suurella osalla sairaus ei haittaa työntekoa lainkaan tai vain harvoin. Aiheesta kirjoitetaan tänään perjantaina 4.12. ilmestyvässä Ihon aika -lehdessä.

TIEDOTE 4.12.2020

Psoriasisliitto, Allergia-, iho- ja astmaliitto, IBD ja muut suolistosairaudet ry sekä Reumaliitto toteuttivat lokakuussa 2020 kyselyn, johon vastasi noin 3 800 pitkäaikaissairasta. Näistä psoriaatikkoja oli 1 300. Kyselyn käytännön toteutuksesta vastasi Innolink.

Psoriasista sairastavat ilmoittivat keskimääärin muita vastaajia harvemmin sairauden haittaavan työntekoa. Selvityksen mukaan psoriasista sairastavat kokevat haasteita erityisesti niissä fyysisissä töissä, joissa joutuu pesemään paljon käsiä tai jotka sisältävät runsaasti seisomista tai nostoja.

Kuormitusta voi aiheuttaa myös sairaudesta johtuva väsymys, omaan ulkonäköön liittyvä epävarmuus ja häpeä sekä työstressi, joka puolestaan usein vaikeuttaa psorin oireita. Myös se, että sairautta ei tunneta työpaikalla, voi olla kuormittavaa.

– Työkaverit ja esimies eivät ymmärrä taudin luonnetta: ajoittain kovaa väsymystä ja kipuja, jotka eivät näy päälle päin, kommentoi eräs vastaajista.

Psoriasiksen aiheuttamat sairauslomat olivat keskimäärin lyhyitä. Yli puolet vastaajista ei ollut ollut edellisen vuoden aikana lainkaan pois töistä psoriasiksen vuoksi. Joka neljännen vastaajan työnkuvaa oli muokattu psoriasiksen vuoksi. Samaan aikaan lähes kolmasosa vastaajista koki, ettei ollut saanut lainkaan tukea sairautensa kanssa.

– Pitkäaikainen sairaus aiheuttaa lähes aina jonkinlaista kuormitusta. Tukea työssä jaksamiseen tulisi hyödyntää riittävän varhaisessa vaiheessa, jotta psoriasista sairastavien työkyky säilyisi mahdollisimman hyvänä, toteaa Psoriasisliiton toiminnanjohtaja Sonja Bäckman lehdessä.

Lapsen psoriasis voi alkaa nivelistä

Ihon aika -lehden numerossa 4/2020 teemana on lapsen psoriasis. Psoriasis on pienillä lapsilla harvinainen, mutta yleistyy kymmenen ikävuoden jälkeen.Vajaa prosentti suomalaisista alle 18-vuotiaista sairastaa psoriasista. Koko väestöstä psoriasista sairastaa noin kaksi prosenttia, 100 000 suomalaista.

Pikkulapsella psoriasis oireilee usein kasvoissa, mikä on aikuisilla harvinaisempaa. Sairauden puhkeamiseen vaikuttavat samat asiat kuin aikuisillakin, joista keskeisin on perinnöllinen alttiustekijä. Lapsilla taudin laukaisijana on usein infektio, esimerkiksi streptokokkiangiina.

Lastenreuman alatyyppeihin kuuluvaan nivelpsoriasikseen sairastuu Suomessa parikymmentä lasta vuosittain. Tauti on yleisempi tytöillä kuin pojilla.

– Käytännön työssä näemme usein, että ensin alkaa niveltauti ja vasta myöhemmin alkavat iho-oireet, toteaa TAYSin lastenreumatologi Merja Malin lehdessä.

Aiheesta lisää: Ihon aika 4/2020

Lisätiedot Pitkäaikaissairaudet ja työ -selvityksestä:

Toiminnanjohtaja Sonja Bäckman, Psoriasisliitto
p. 040 827 2106, sonja.backman@psori.fi

Vaikuttamistyön asiantuntija Hanna Karhunen, Psoriasisliitto
p. 040 455 9072, hanna.karhunen@psori.fi

Muut haastattelupyynnöt ja Ihon aika -lehden näytekappaleet:

Viestintäpäällikkö Susanna Kaaja, Psoriasisliitto
p. 050 325 2072, susanna.kaaja@psori.fi

Ihon aika 4/2020 -lehden kansi, jossa pieni poika katsoo hymyillen kameraan. Teksti Hoida huolella lapsen psoriasista.