Ihon aika -logo ja hymyilevä mies.

TIEDOTE: Korona-ajan stressi pahentaa monen psoriasista

Epävarmuus tulevasta ja muut korona-aikaan liittyvät stressitekijät ovat pahentaneet monen psoriasisoireita. Psoriasisliitto on lisännyt verkossa tapahtuvia tukipalveluitaan epidemia-aikana, jotta mahdollisimman moni psoriasista sairastava pääsisi tuen piiriin.

TIEDOTE 19.2.2021

Psoriasisliitto selvitti korona-ajan vaikutuksia psoriasikseen ja sen hoitoon kyselyllä joulukuussa 2020. Yli puolet vastaajista totesi, että psoriasiksen hoito on jatkunut suunnitelmien mukaan koronasta huolimatta. Vaikka vain yksi 185 vastaajasta oli todennetusti sairastanut koronan, 60 prosenttia vastaajista totesi, että koronan aiheuttama stressi ja epävarmuus tulevasta ovat kuitenkin pahentaneet psoriasista.

Myös jatkuva käsien pesu ja desinfiointi vaikeuttavat arkea: joka toisen vastaajan psoriasis oli pahentunut tästä syystä. Käsien desinfiointi voi myös olla mahdotonta, jos iho on psoriasiksen vuoksi rikki.

– Stressi pahentaa usein ihosairauksien oireita ja korona-aika näkyy siksi selvästi monen terveydentilassa. Myös sosiaalinen eristäytyminen ja harrastusten peruuntuminen ovat aiheuttaneet monelle stressiä, toteaa kyselyn toteuttanut vaikuttamistyön asiantuntija Hanna Karhunen

– Toisaalta korona-ajassa on nähtävissä myös hyviä puolia: osa psoriasista sairastavista kokee esimerkiksi, että ihoa on ollut helpompi hoitaa nyt, kun kotona on vietetty enemmän aikaa, Karhunen huomauttaa.

Samat asiat ovat nousseet esiin myös Psoriasisliiton ohjaus- ja neuvontapalvelu Psorilinjalle tulleissa lukuisissa yhteydenotoissa. Psoriasisliitto onkin laajentanut digitaalisia palvelujaan koronan vuoksi ja ryhmächatit sekä verkkovertaisillat tukevat useana iltana viikossa. Psorilinjalla on nyt myös sairaanhoitajan päivystyksen lisäksi lääkärin puhelinpäivystys viikoittain.

– Virtuaaliset palvelut eivät korvaa kasvokkaisia kohtaamisia, mutta toisaalta ne voivat mahdollistaa tuen niillekin, joille se on ollut aiemmin hankalaa esimerkiksi työn tai pitkien välimatkojen vuoksi, Karhunen toteaa.

Jäsenlehti tavoittaa

Koronakyselyn tuloksista kerrotaan Psoriasisliiton Ihon aika -lehdessä, joka ilmestyy tänään perjantaina 19. helmikuuta. Lehden teema on stressi haltuun.

Lehdessä kerrotaan myös Aikakausmedian kanssa yhdessä toteutetun lukijatutkimuksen tuloksista. Sen mukaan 85 prosenttia lukijoista kokee Ihon aika -lehden itselleen tärkeäksi ja 90 prosenttia lukee lehden joka numeron. Lukijoiden kouluarvosana lehdelle on 8,5, eli hieman vertailuryhmää parempi.

– Ihon aika on lukijoilleen tärkeä tiedon ja vertaistuen lähde, ja sitä pidetään arvossa. Tämä on ilahduttava tulos, ja tutkimus auttaa meitä myös kehittämään lehteä eteenpäin, toteaa Psoriasisliiton toiminnanjohtaja, Ihon aika lehden -toimitusneuvoston jäsen Sonja Bäckman.

Lukijatutkimukseen saatiin 867 vastausta ajalla 16.12.2020-10.1.2021. Tutkimuksen käytännön toteutuksesta vastasi JHelske Research.

Tutustu numeron 1/2021 artikkeleihin.

Tutustu näköislehteen 4/2020

Lisätiedot:

Vaikuttamistyön asiantuntija Hanna Karhunen, Psoriasisliitto
p. 040 455 9072, hanna.karhunen@psori.fi

Toiminnanjohtaja Sonja Bäckman, Psoriasisliitto
p. 040 827 2106, sonja.backman@psori.fi

Viestintäpäällikkö Susanna Kaaja, Psoriasisliitto
p. 050 325 2072, susanna.kaaja@psori.fi

Ihon aika 1/2021 -kansi

Ihon aika -lehden kansi, jossa lehden logo ja hymyilevä mies nuotiolla.

Psoriasisliitto ry

Psoriasisliitto on potilas-, kansanterveys- ja asiantuntijajärjestö, joka tarjoaa iho- ja nivelpsoriasikseen sairastuneille tietoa ja tukea sekä hoidonohjausta. Lisäksi liitto edistää psoriasista sairastavien oikeuksien toteutumista. Psoriasisliittoon kuuluu noin 13 000 jäsentä eri puolilla Suomea toimivien 38 paikallisyhdistyksen kautta. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee Psoriasisliiton toimintaa Veikkauksen tuotoilla. www.psori.fi

Mikä on psoriasis?

Psoriasis (psoriaasi, psori) on tulehduksellinen, koko kehon pitkäaikaissairaus, joka aiheuttaa iho- ja niveloireita sekä altistaa monille muille sairauksille, kuten sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, tulehdukselliset suolistosairaudet ja masennus. Alttius psoriasikseen periytyy. Suomessa psoriasista sairastaa noin kaksi prosenttia väestöstä eli 100 000 ihmistä. Psoriasis ei tartu.