Siirry päänavigointiin Siirry navigaatioon Siirry sisältöön Siirry alatunnisteeseen
Ihon aika -lehden 3/22 kannen yläosa.
23.09.

Tiedote: Psoriasiksen omahoitoon on paljon keinoja

Psoriasista sairastavat voivat itse vaikuttaa sairautensa kulkuun monella arkisella asialla. Omahoidon lisäksi ammattiapua kannattaa hakea ajoissa, jos sairauden oireet hallitsevat arkea. Aiheesta kerrotaan tänään 23. syyskuuta ilmestyneessä Ihon aika -lehdessä, jonka teemana on omahoito.

Psoriasiksen omahoito on tuttu asia monelle sairastavalle: Pitkäaikainen sairaus kulkee mukana koko loppuelämän ja edellyttää säännöllistä hoitoa. Omahoito kattaa paljon muutakin kuin ihon rasvauksen. Psoriasis on tulehduksellinen sairaus, johon voi ainakin osittain vaikuttaa omilla elintavoilla kuten syömisellä, liikkumisella ja unella.

– Arjen valintoihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä ne voivat vaikuttaa paljonkin sairauteen. Esimerkiksi liikkuminen vähentää nivelten kipua ja turvotusta sekä auttaa pitämään huolta muun muassa sydämen kunnosta, kertoo lehteen haastateltu Psorilinjan sairaanhoitaja Kristiina Rautio.

Huolellinenkaan omahoito ei silti aina riitä. Ihon aika -lehdessä kannustetaan hakeutumaan ammattilaisen vastaanotolle, jos psoriasiksen oireet hallitsevat tai rajoittavat arkea.

– Psoriasiksen oireet tyypillisesti aaltoilevat, ja huonompia kausia on jokaisella. Jos kuitenkin huomaa, että oireiden takia jättää vaikka asioita tekemättä tai omahoitoon kuluu kohtuuttomasti aikaa, on aika päivittää hoitoa, Rautio korostaa.

Ihon aika -lehdessä vinkkejä omahoitoon antavat Raution lisäksi fysioterapeutti ja valmentaja Anu Laaksonen sekä CBT-unettomuusterapeutti Susan Pihl.

Irti häpeästä

Ihon aika -lehdessä käsitellään myös psoriasiksen aiheuttamaa häpeää ja syyllisyyttä. Psoriasista sairastava saattaa esimerkiksi hävetä näkyvää ihottumaa tai ylipäätään sitä, että on sairastunut. Terveyspsykologi Sanna Sinikallio kertoo Ihon aika -lehdessä, että häpeä on tavanomainen asia erityisesti sairauden alkuvaiheessa. Häpeäminen on inhimillistä reagointia, ja voi olla jopa epätavallista, jos sitä ei missään vaiheessa esiinny.

Vaikka omaa häpeämistään ei tarvitse hävetä, tunteeseen kannattaa puuttua ajoissa.

– Jos jokin ajatus asuu pelkästään oman mielen sisällä, sen mittasuhteet kasvavat helposti liian suuriksi. Lähes mikä tahansa tapa ”ulkoistaa” mielen sisällä olevia asioita auttaa saamaan etäisyyttä niihin, Sinikallio sanoo Ihon aika -lehdessä.

Tuoreessa Ihon aika -lehdessä Sanna Sinikallion kertoo lisää vinkkejä häpeän taltuttamiseen.

Tutustu Ihon aika –lehden juttuihin!

Jos et vielä tilaa Ihon aika -lehteä, saat sen helpoimmin liittymällä jäseneksi. Voit myös tilata lehden kotiisi tai vaikka työpaikallesi.

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Hanna Karhunen, Psoriasisliitto